onsdag 22 juni 2016

Det här med att åka buss?

Under mina tre år pendlandes till Göteborg så sa jag att jag aldrig skulle pendla igen o nu sitter jag här igen och dagligen pendlar till Skara. Så låt mig ändra mig lite, jag kommer aldrig att pendla sån sträcka igen och heller inte med tåg. Tåg är sjukt opålitliga.. Nu åker jag med buss istället och från dörr till dörr är det 40 min, 30 min med buss o 10 min promenad från Skara busstation till jobbet.

Nu är det ju så att det kommer bli tillökning i familjen från och med måndag o då hade jag planerat att börja köra själv till jobbet men efter att ha kört till jobbet en dag förra veckan så slog det mig hur otroligt tråkigt och värdelös vägen är mellan Falköping o Skara. Den är så tråkig så man kan inte hjälpa att bli trött o sömnig. Dessutom är det en av Skaraborgs mest djurtrafikerade vägar så det är väl kanske inte heller så optimalt.

Men förutom att vägen är tråkig så att ja faktiskt inte vill köra så har jag insett att bussturen till och från jobbet är ganska så skön. På morgonen sover jag i 30 min och sen får jag ta en 10min promenad så jag vaknar till lagom till jobbet. På vägen hem sen har jag lite egen tid, kvalitetstid för bara mig, lyssnar på musik, läser lite bloginlägg, kollar instagram, facebook, mail osv.. Ibland kan det också vara skönt att reflektera över dagen som varit så att då man kommer hem sen så kan man bara vara. Det är riktigt skönt faktiskt och viktigt också för den delen, jag tror att i det här yrket o i alla andra vårdyrken speciellt så är det bra att kunna reflektera över sin dag men sen också kunna stänga av jobbet då man kommer hem. Det här är väl nåt som kräver träning men det känns som att jag hittat ett ypperligt ställe för reflektion om det så behövs efter en tung dag. Så nu känns det no så att jag kommer fortsätta åka buss o ta bilen om man vet att man ska göra nåt särskilt eller så.

*The wheels on the bus go round and round*

Vet inte om jag skrivit det här tidigare men i samma byggnad som vår klinik så finns ett friskis o svettis gym som vi har samarbete med så vi får använda deras maskiner och lokaler för att träna med vår patienter. Förutom detta så får även vi anställda använda gymmet gratis när vi vill. Vi får inte delta i pass men det klarar jag mig utan. Nu är jag inte världens gym människa men med tanke på att det här gymmet har allt och det är rymligt och väldigt lite folk OCH GRATIS så känns det helt okej att gå dit 1h efter jobbet o ta nästa buss hem. LYX så då får man passa på att utnyttja det.

På måndag ska jag även gå o skaffa mig ett simkort (haha, det fick lite fel betydelse). Jag ska skaffa mig ett sommarkort till badhuset som ligger 300m från jobbet så tänkte jag pröva på att börja simma nån gång i veckan o dom har ett grymt sommarerbjudande så tänkte pröva o se om det skulle kunna vara nåt för mig.

Nu ska jag kolla vidare på EM Sverige - Belgien matchen, får se om jag orkar hålla mig vaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar