onsdag 18 maj 2016

Fraser Island

"Fraser Island stretches over 123 kilometres in length and 22 kilometres at its widest point. With an area of 184 000 hectares it is the largest sand island in the world.
Fraser Island's World heritage listing ranks it with Australia's Uluru, Kakadu and the Great Barrier Reef. Fraser Island is a precious part of Australia's natural and cultural heritage, it is protected for all to appreciate and enjoy.
Fraser island is a place of exceptional beauty, with its long uninterrupted white beaches flanked by strikingly coloured sand cliffs, and over 100 freshwater lakes, some tea-coloured and others clear and blue all ringed by white sandy beaches. Ancient rainforests grow in sand along the banks of fast-flowing, crystal-clear creeks.
Fraser Island is the only place in the world where tall rainforests are found growing on sand dunes at elevations of over 200 metres. The low "wallum" heaths on the island are of particular evolutionary and ecological significance, and provide magnificent wildflower displays in spring and summer. "

LÖRDAG 14.5

Bussen åkte 6:30 från Noosa mot Tin Can Bay där vi skulle stanna och få chansen att mata vilda delfiner. Delfinerna kommer dit kl.8 varje morgon, det är ca 9 st så ibland kommer bara en och ibland flera men då vi var där så hade 4 st kommit dit för frukost. Eftersom de är vilda så har dom väldigt strikta regler, man får ABSOLUT INTE röra delfinerna i så fall blir det böter. Man får en fisk i handen som man stoppar under vattnet o så kommer delfinen och äter den. Men det var helt underbart att se dom på så nära håll, så otroligt fina o kloka djur verkligen. Så det var en rolig upplevelse. 
Sen åkte vi vidare till Rainbow beach för att plocka upp fler resenärer och sen tog vi färjan till Fraser Island. Kändes verkligen häftigt att köra på stranden, bredvid vågorna. Stranden heter 75 mile beach och den har verkligen fått sitt namn efter hur lång stranden är så vi körde och körde.Vi stannade på ett ställe där vi fick lite kaffe/te och småmuffins och sen fortsatte vi köra ända tills vi kom till ett ställe som hette Indian Head. Där stannade vi lite längre så att vi skulle hinna klättra upp till utsiktsstället och ta massa bilder för OJ vad vackert det var. Under mina fem veckor här i Australien så har det hänt väldigt ofta att man har svårt att ta in hur vacker omgivningen är, man förstår helt enkelt inte. Det här är var ett av dom ställena. 
Väl uppe på utsiktspunkten fick vi se havssköldpaddor och vi hade dessutom turen att få se hajar, jag lyckades se hela fem st vilket var jätte häftigt. Vi fick också reda på att man inte får simma i havet vid Fraser Island för att längs med hela "strandremsan" så är det nåt slags fortplantningsområde för just tigerhajar. så det blev alltså inget dopp i havet där ^^ 
Efter Indian Head åkte vi tillbaka för att äta lunch o sen åkte vi till en lite sjö där vi spenderade en par timmar så vi fick bada o sola lite vilket var väldigt skönt efter att ha suttit många timmar i bussen. 
Sen var det dags att åka till vårt hostel där vi checkade in och fick våra rum. Vi skulle äta middag kl.6 o vi hade ca 1,5h innan dess så jag tänkte att det vore skönt att ta en promenad i naturen. Hela stället var dock inhängnat för att hålla bort alla dingos så då jag kom till porten som ledde till "skogen" så stod det massa varningsskyltar om dingos o vad man skulle göra om man ser en eller blir attackerad. Med stor och röd text stod det dessutom DON'T WALK ALONE!! Så jag gjorde nog rätt val när jag svängde om och gick till stranden istället, där körde åtminstone bilar och det fanns andra människor där också. Så jag gick längs med stranden och såg solnedgången och bara njöt av lugnet och tystnaden. 
Sen var det middag och efteråt satt några av oss kvar och pratade lite men alla var så trötta så nästan alla gick o la sig vid 21. Skönt att få sova en ordentlig natt efter natten innan.

SÖNDAG 15.5

Jag steg upp innan 6 för att gå ner till stranden och se på soluppgången, vilket var helt magiskt! Kan inte få nog av allt vacker jag får uppleva här borta! Satt på stranden i nästan en timme innan jag fick skynda mig tillbaka till frukosten. Kl.8 sen bar det iväg med bussen till Lake McKenzie som ska vara Öns vackraste sjö, men vår busschaufför föreslog att vi skulle åka dit tidigt innan alla andra kommer dit eftersom det verkar vara det mest populära stället att åka till. Han hade rätt, vi var enda gänget där då vi kom dit o då vi åkte därifrån vid 10:30 var det smockat med folk. Så det var vi väldigt tacksamma för. 
Efter Lake McKenzie åkte vi till Central Station som är en " regnskogs park" som man kan vandra lite i så där tog vi en guidad promenad samtidigt som han berättade om ön osv. Fint ställe det också. 
Sen åkte vi tillbaka till färjan som skulle ta oss över till fastlandet igen men först åkte vi till en mindre strand där vi åt lunch och där man faktiskt hade möjlighet att bada om man ville. 
Kl.15 åkte vi över med färjan o då hade jag turen att få se flera delfiner som hoppade längs med färjan. 
På vägen hem åkte vi ner till The north shore i Noosa o körde hem längs med stranden vilket var väldigt nice. Så vi var hemma lite efter 17 och då passade jag på att njuta av solnedgången vid Noosa river innan jag traskade hemåt. 

Under resan åkte vi med en 4WD buss (som ni får se bild på sen) Överlag var det väldigt skumpigt att sitta i en sådan men vägen till och från Lake McKenzie och sen vägen till The north shore va absolut hemsk. Det var som att sitta i en berg och dalbana och ibland kunde man lyfta nästan 20 cm från stolen för att det hoppade så. Detta ledde ju till att min rygg var så otroligt öm till slut så det var en väldigt negativ sak under resan men men som tur var det på hemresan som detta hände så tur det iaf. 
Men överlag är jag nöjd med resan, jätte glad att jag faktiskt åkte iväg och inte struntade i det som jag funderade på. Dock tror jag att det skulle vara roligare att åka dit med ett kompisgäng, hyra en 4WD själv o campa på ön. Det blev många timmar i bussen och skulle gärna spenderat mer tid på platserna vi besökte, samtidigt som jag vet att schemat är ganska tight då det bara är två dagar. Men som sagt jag är glad att jag åkte! :)  

Det här blev en ganska kort sammanfattning över min lilla resa till Fraser Island, har tyvärr inte hunnit gå igenom bilderna därifrån, har ca 1500 sammanlagt från kameran och Gopro så har en del att gå igenom så bilderna får kommer i ett eget inlägg vid senare tillfälle! 

Nu ska jag äta middag och vänta på att Victoria kommer hem, det kommer bli en lång kväll det här men det är ändå trevligare att vakna upp i The gold coast imorgon istället för att börja köra imorgon bitti. So long!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar