torsdag 14 april 2016

Promenera

Igår blev det mycket promenerande! Efter frukost tog jag min kamera och en vattenflaska o gick iväg till Tewantin centrum som ligger en liten bit bort, gick längs med vattnet hela vägen och passade på att ta en del bilder. Tyvärr var ljuset ganska tråkigt för det var ganska mycket moln, men jag lär väl hinna ta bättre bilder under tiden jag är här. I Tewantin så gick jag till banken och tog ut pengar för att slippa handla med kortet hela tiden, ska dessutom betala hyra till familjen och undervisningsavgift till kliniken. Efteråt gick jag tillbaka hem o käka lunch och promenaden dit och tillbaka blev 4 km.

Efter lunch var jag väldigt trött, men det kändes inte som världens bästa ide att gå o vila så jag tog det lite lugnt o sen packade jag en väska o började promenera till Noosa centrum. Fast det är en bit att gå så känns det väldigt lätt då man får gå längs med vattnet hela vägen. Väl framme i centrum och vid Noosas main beach tog jag av mig skorna och gick badade fötterna, gick upp o ner längs med nästan hela stranden som sträcker sig ca 1,2km. Tog många många bilder här också men till slut började väldigt mörka moln vid horisonten närma sig och de hade lovat regn så kände att det va bäst att traska hemåt eftersom det faktiskt tog sin lilla tid att gå. Jag hann nästan hem innan regnet kom men det regnade först väldigt lätt, solen lyste dessutom samtidigt så det bildades två fulla regnbågar och medans jag försökte ta fram min kamera för att fota dessa så började regnet ösa ner så fick tyvärr bara springa in istället.. Mot kvällen åkte Jenny iväg på nåt event och Victoria hade med sin kille så det blev middag och lite dricka med David, Victoria och Ray. En trevlig kväll! :) 

Eftersom jag visste att jag hade gått väldigt långt var jag ju tvungen att kolla upp exakt hur långt jag gått. Tewantin centrum t/r 4 km + Noosa main beach t/r 14,2km så sammanlagt gick jag ungefär 18km. Har aldrig gått så mycket på en dag och igår kändes det väldigt i benen, idag är det dock mycket bättre. Var beredd på att det skulle kännas väldigt jobbigt men det känns bra. Meeen jag tror jag tar cykeln idag.

Här kommer bilder från gårdagen


Fåglarna här låter inte riktigt lika fint som vår små gulliga fåglar som kvittrar på våren, här låter det som att man skulle va inne i en affär med papegojor o sådana fåglar. Mindre nice och igår hittade jag boven till ett av dom värsta ljuden som jag brukar höra på morgonen.

Dom här vita "papegojorna" fanns överallt och i stora mängder

Vad jag kunde se och räkna till var dom ca 45 st i det här trädet, fanns säkert många fler men dom var inte alltför för lätta att se.

Två annorlunda fåglar som spatserade omkring.

En pelikan och nån fågel till som jag inte vet namnet på. 

Fler "papegojor". 

Bushturkey s.k. Australiensisk buskhöna. Dom finns absolut överallt! 

Bakom vårt hus så ligger Noosa river, det var väldigt mulet då jag gick på förmiddagen. 

Tewantin

The north shore, på andra sidan Noosa river

Noosa Main Beach, nu hade solen kommit fram! 

Noosa Main Beach

Noosa Main Beach


The river mouth. En passage mellan havet och Noosa river, På andra sidan är north shore, till vänster Noosa river och till höger (bakom mig) havet.

 The river mouth
 Noosa river

Noosa river

 Noosa river

Noosa river och the river mouth
Noosa river

Noosa river

 Noosa Main Beach

Noosa Main Beach

Noosa Main Beach, udden till vänster som ni ser är en del av nationalparken, där vi promenerade i tisdag och såg en koala.

Noosa Main Beach

2 kommentarer: