måndag 18 april 2016

Första dagen på Noosa Sports and Spinal Physiotherapy

Just kommit hem från min första dag på praktikplatsen. Jag har två handledare Kierra, som jag kommer att gå med mån,tis,tors och fre och Pete som jag kommer att gå med på onsdagar o ibland hoppar jag in om han har en intressant patient, vilket han verkar ha ganska ofta.

Mina veckor är upplagt så att mån-tors 8-17 ungefär och på fredagar halvdag, vilket är perfekt! :) De kommande två helgerna är det också långhelg här i Australien 25 April är det Ansac day och 2 Maj Labour day, alltid kul med långhelger! 

Men jaa praktiken då, allting är väldigt väldigt annorlunda här. Alla har verkligen vanliga kläder förutom jeans, det är enda no no! Så några har chinos och ett linne.. väldigt annorlunda från Sverige där alla har enhetligt och väldigt mycket hygientänk! De har inget lunchrum där man kan sitta o äta utan dom har en köksbänk, kylskåp, mikro o så men inget bord, utan lite skrivbord där dom jobbar o så.. Så det var väldigt konstigt.. Alla har skrivbord o så på sina egna behandlingsrum men aah.. Förutom att det jobbar ca 5 fysioterapeuter så jobbar även en massageterapeut och desstuom 4-5 i reception, inte alla på en gång men minst 3 tror jag.. 

Behandlingsmässigt så största skillnaden som jag märkt idag är att dom behandlar VÄLDIGT mycket med massage.. Alla patienter verka få nån sorts av massage + lite annat. I Sverige ger vi typ ingen massage överhuvudtaget, ibland lite för att mjuka upp o sådär men verkligen ingen priobehandling. DOCK betalar patienterna här typ 80-90$ ca 500sek eller 50€,,, O så har dom klinisk pilates som jag aldrig hört om förut så ska bli intressant att få prova på. 

De behandlar otroligt många australiensiska elitidrottare som är med i OS o sånt så det är ganska häftigt. Peter Hogg, min andra handledare så är fysioterapeut för australiensiska OS laget! 

Men för att sammanfatta dagen så har det varit väldigt speciellt, både på ett bra och mindre bra sätt, så kommer bli intressant att se hur dessa veckor blir. Som sagt bara varit där en dag ännu! 

Jag o Victoria fick skjuss till praktiken imorse och jag slutade tidigare än henne så jag gick hem själv. Glad att google maps finns, men det var skymning och maps tog mig genom en park och att gå genom parken i skymningen i Australien, helt själv, inte det roligaste! Nu pratar vi inte om att nån skulle överfalla en utan mer att det finns bara konstiga djur här så allt prassel man hör är dessutom inga småprassel, så kan väl säga att jag skyndade mig genom parken :D haha 

Imorgon tar jag cykeln! 

Tänkte att jag senare skulle skriva ett inlägg om helgen som varit så more coming up! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar