måndag 18 november 2013

Sjukgymnast eller fysioterapeut?

Verkar som att Sverige äntligen har kommit på att fysioterapeut är ett mera passande namn. Har alltid funderat på varför det heter sjukgymnast i Sverige men nu ska det tydligen ändras, så då jag är klar med studierna kommer jag att bli legitimerad fysioterapeut! :)  Låter mycket bättre, för det första är det internationellt, vilket underlättar ganska mycket o dessutom känns det som att en fysioterapeut täcker mera än vad en sjukgymnast gör. Så det var goda nyheter!

Idag började vi nya kursen, fick ganska många studieuppgifter/grupparbeten och liknande som ska göras under dessa 4 veckor. Egentligen är det inte så mycket men om det blir omtenta i allmän fysiologi kommer det verkligen inte bli kul. Så nu har jag skrivit upp allt för kursen, försökt strukturera upp det så att det bara är att börja beta av det man kan så fort som möjligt.
Ena uppgiften vi ska göra är att vi ska kunna sätta oss in i hur en person kan uppleva att drabbas av sjukdom eller funktionshinder, så då ska vi läsa en bok, en självbiograf. Så jag var o lånade en bok på biblioteket "Tänk om jag aldrig vaknar upp igen" självbiograf av Camilla Elwing Johansson. Handlar om en kvinna som fick en hjärnblödning vid 16 års ålder och detta gjorde att hon fick epilepsi. Så i boken berättar hon om hur hon klarat av livet med epilepsi, hur hon fortfarande kunnat göra allt hon drömt om och att kunna ta vara på livet.
En väldigt inspirerande bok så har redan läst halva, detta blir nog dagens kvällsläsning och det är precis det jag ska göra nu :)

Trevlig kväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar