onsdag 12 mars 2014

Turkiet

TORSDAG
Började med frukost på stan där vi fick te serverat i turkiska teglas

Sen gick vi längs Istanbuls huvud shoppinggata och jag njöt för fullt av att äntligen få resa lite igen, få vara på ett nytt ställe och uppleva nya saker. Vi hade dessutom tur med vädret så det var ett stort plus. Efter en stunds promenad gick jag och Kristian upp i Galata Tower, dom andra hade varit där tidigare så dom ville inte betala igen. Väldigt fin utsikt och där uppe insåg man verkligen hur otroligt stor stad Istanbul är och hur packat allting var.

Sen var det dags för lite "fika paus", sen begav vi oss till en annan del av staden, där det fanns moskeer och palats. Började med att besöka blå moske, där jag o mamma var tvungna att täcka våra huvuden. Efteråt gick vi vidare till Haga Sofia, den mest kända mosken i Turkiet, den som alltid finns med på vykort. Men jag måste faktiskt säga att jag föredrog blå mosken, den var finare på nära håll medans Haga Sofia är mäktigare på lite avstånd.

BLÅ MOSKE

HAGA SOFIA

Efter det här gick vi vidare till ett palats, med en stor park runt omkring.

TOPKAPI PALACE

Sen blev det middag med en fin utsikt över blå mosken. Innan vi åkte tillbaka till hotellet besökte vi Grand bazaar, en marknad med 4000 stånd, där allt var under tak, som ett shoppingcenter.

FREDAG

Då steg vi upp tidigt för att påbörja resan till Izmit, staden där Ezgis familje bodde, efter metro, färja, taxi och buss var vi äntligen framme vid Izmit kl.12. Där blev vi varmt välkomna av hennes familj och bjudna på hemlagad turkisk mat, vilket var otroligt gott. Hade även idag tur med vädret så vi kunde sitta ute på terassen och njuta. Sen åkte vi in till stans centrum på lite ärenden och sen på kvällen blev det middag hemma hos familjen, återigen supergott. Nya och intressanta smaker! Skönt med en lite lugnare dag fast det fortfarande var planer hela tiden.

LÖRDAG

Började dagen med en stor "frukostbuffè" som Ezgis familj förberett o sen blev det lite promenad på området där dom bodde. Idag hade tyvärr vädret svängt så det bjöds på regn. På eftermiddagen åkte vi tjejer in till stan för att fixa håret inför förlovningsfesten, efter många timmar och många om och men kom vi äntligen hem och fick snabbt göra oss i ordning för släkten som skulle komma. Då alla hade kommit, den "lilla" närmaste släkten på ca 50 personer började förlovningsceremonin. Det var väldigt kul o få träffa alla och dessutom få uppleva alla traditioner som dom har. Vilket resulterade i en oförglömlig och super trevligt kväll!

SÖNDAG + MÅNDAG

Då umgicks vi bara med familjen tills vi skulle åka tillbaka till Istanbul, då vi kom till hotellet vid 5 tiden så åt vi lite middag som Ezgis mamma hade skickat med oss. Sen bestämde jag o mamma för att gå på lite shopping i och med att vi inte hunnit det tidigare och eftersom butikerna där stänger vi 22-23 tiden så behövde vi definitivt inte skynda oss. Så vi avslutade vistelsen med lite shopping och en tidigt kväll för på måndag var det bara stiga upp och åka iväg till flygplatsen. Och efter många många många timmars resande kom jag äntligen hem till Jakob, hann prata lite och äta middag innan jag totalt däckade och då var det lika bra att gå o lägga sig i och med att jag hade full lång skoldag på tisdag. Så det har varit några väldigt intensiva, intressant, roliga och upplevelsefulla dagar i Turkiet.  Men skönt att vara hemma och få "vila" upp sig lite. Haha

Så detta var min resa till Turkiet, ett försök till en kort sammanfattning. Enjoy!