söndag 1 december 2013

Lilla jul o första advent

Igår var det lilla jul och åh vad jag längtat. Blev en extremt produktiv dag. Började dagen med att gå o handla det sista pyntet till vår lägenhet o göra lite andra ärenden. Sen städade jag lägenheten. O då Jakob kom hem från gymmet vid halv tre så blev det först lite mat o sen började det... JULBAKET! :D
De närmaste timmarna gjorde vi ischoklad, knäck, chokladtryffel, pepparkakor o lussebullar. Blev absolut mest nöjd med våra lussebullar, det var första gången jag bakade sådana men hade samlat ihop lite småknep för att få dom så bra som möjligt o de blev perfekta! Fin färg o smak och väldigt luftiga. Blev först lite missförstånd med receptet så jag fick nästan lite panik men som tur var Jakob hemma o lugnade mig ^^ Så efter en liten räddning kunde vi fortsätta, degen skulle jäsa 1h men den började jäsa först efter en timme så vi lät den stå i 2h istället, kan bero på mitt lilla misstag. Men nåja allt blev väldigt bra o smakade super gott så det var ett lyckat julbak. Sen fixade vi det sista julpyntet o sen blev det besök, hemmagjorda hamburgare o film resten av kvällen. En riktig bra lilla jul :)
Idag har jag skrivit alla julkort o jag måste säga att jag är så besviken på Sverige, för det första har det inga utrikes julkort o deras vanliga utrikesjulkort är så otroligt fula så jag vet inte vad. Men men..
O idag har vi även druckit första glöggen för iår, väldigt sent för att vara mig men har liksom inte haft någon jul/vinterkänsla iår. Varit en extremt mild senhöst och ingen snö, har snöat väldigt väldigt lite någon gång men marken har alltid varit för varm så det har aldrig fastnat. Självklart har ju julbelysningen hjälpt till för stämningen men det är helt enkelt inte samma sak utan snö. Så jag hoppas verkligen på snö nu så vi kan åka till Göteborg, JUL PÅ LISEBERG. Det sägs att det ska va jätte mysigt och förra året hann vi aldrig så i år vill jag verkligen åka dit.

Hoppas alla hade en trevlig lilla jul med nära o kära :)

J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar