lördag 10 juli 2010

Besök av föräldran = intense sightseeing

TISDAG, dag 1
På tisda då mamm å papp kom så visa ja di lite ront Geiranger "city".

ONSDA, dag 2
Sedan på onsda bärd e av ti Ålesund, som ji en otrolit fin stad så där tralla vi nu på å sedan for vi ti Fjellstua, en hög utsiktsplats där man kan sii hela Ålesund å myki mer. Sen då vi sko åk hem så sko vi far via trollstigen så vi fick ta en liten omväg via Åndalsnes. På vägen ti trollstigen fick vi sällskap av ett gäng kossor på vägen, vilket faktist e en ganska vanli syn jer så man lär väl vänj se. Å sedan fick man ju åka trollstigen tå, å fölåt nu men ja föstår int allt prat om att e sko va obehaglit ti kör tide, inte e an ju direkt krokogan elo högre än andra ställ i norge, an ji bara väldit speciell, ska no lapp opp na foton men he får vänt tills imoron. Klockon va väl 22-23 då vi for från trollstigen å då sko vi ännu hinn me en färjo från Valldal ti Geiranger å ingen av oss veta när sista färjon gar så e hann var lite spännand tide på slute men vi kom nästan exakt ti sista färjon så he va ju tur. På färjon träffa vi ett par från Frankrike som ha lifta ner från nordkap ondi 2 vikor å sko nu ti Geiranger å sedan vidare ti Bergen, så di fick siti på me oss ti Geiranger då fö e ji endå över en halvtiimas bilreiso från färjon ti centrum av Geiranger. Måst no säg att he e ganska bra gjort att res genom nästan hela norge genom att lift me massa främlingar men än så läng had di int råka ut fö na ondelit folk. Sedan då vi kom heim va e no bara ti ga ligg så man sko ork me en ny da of sightseeing.

TORSDAG, dag 3
Efter frukost for vi dit ja bor å ja visa di "Geo nature park" så heiter ställe tär ja bor å he e som en lite park där man kan promener.. sedan For vi ti Dalsnibba, en utsiktsplats som ligger 1500 m.ö.h, som ja kanske redan ha skriva på bloggen. Efteråt så for vi ut me Sightseeing båten genom Geirangerfjorden å kolla på all vattenfall å allt tålde. E ji no ett ganska otrolit ställ man bor på måst ja faktist säg. Sedan på kvällen had ja boka bord åt oss på alà carte restaurangen på hotellet så där åt vi nu en jätte god 3 rätters midda å sedan fick ja vis di runt hotelle så di fick sii van ja riktit jobbar.

FREDAG, dag 4
Då man vakna va e bara ti pack ihop å städ å la se iväg från stugon fö man sko va ut kl.11, så efter he så for vi ti Fjordcenter, ett museum som visar hu e va jer för i tiden å såde, faktist ganska intressant fast ja int annars bruk va så intressera av tålde. Sedan åt vi en sista måltid fören mamm å papp sko böri kör heimåt, åså va vi å handla lite souvenirer, int jag då föstås fö he lär ja no hinn me sedan. Sedan skjussa di opp me ti min barack :D "home sweet home"...... å tå va e no bara ti säg hejdå i o me att ja sko å jobb om nain tiima å di had en lång väg ännu ti kör.

Så sammanfattningsvis så ha e vari jätte kul ti ha mamm å papp på besök så man fick vis di Geiranger å så fick ja ju själv si en massa nytt å. Så fast man h vari ledi 2 dagar ( nästan 3 ) så e ja heilt sluut, e tar på ti va på sightseeing ;) Så ja ska no säg gonatt ja nu så ja ork opp i jobbe å imoron ska ja ladd opp na bilder från teije dagan.